Home 42 BLJ Algemeen De laatste ypr

PostHeaderIcon De laatste ypr

AddThis Social Bookmark Button

yprweg2

Inleveren van de laatste YPRn van de Bataljonsstaf.

 

 

 

 


yprweg4

Nadat ik laatste twee van de drie YPRn van de Bataljonsstaf op de tropco had gezet. Is mij gevraagd om hier iets over te schrijven. Toen kwam gelijk de uitdaging voor mij: Wat moet ik nu als tanker over een YPR gaan schrijven..

Ik begin mijn verhaal over mijn eerste contact met de YPR. Mijn eerste contact met een YPR was in 1997, nadat ik geplaatst was bij 42 Paluabt in Ede. Dit was een batterij die onder andere zesmaal een PRTL (Pantser Rups Tegen Luchtdoelen) en één maal een YPR in de bewapening had. Het was voor mij toen een kleine tank als startende militair.

 

 

yprweg3

In 1998 heb ik mijn rijbewijs gehaald van de YPR in verband met de uitzending van toen. Ik ben toen op uitzending geweest als chauffeur YPR van het CRC peloton tijdens SFOR 5. Tijdens onze voorbereidingen kreeg ik een YPR die in 1978 geproduceerd was. 1978? Deze YPR was net zo oud als zijn chauffeur. Dit jaartal was voor mij gelijk de vraag: wanneer is de YPR bij de KL ingevoerd en waarom?

 

 

Tot mijn grote verbazing is de YPR in 1977 ingevoerd als vervanger van de YP-408, de AMX PRI en de M113. Maar waarom deze voertuigen werden vervangen door de YPR heb ik nergens terug kunnen vinden. Misschien was het wel het 25MM Oerlikon snelvuurkanon, de TOW antitankraket of dat de YPR kon varen? Of was de YPR beter geschikt tegen de voertuigen die uit het “oosten” zouden komen. Want het voertuig was gekocht in de tijd van de Koude Oorlog.

 

Tijdens mijn oefeningen als tanker of werkzaam bij BLJ weet ik 1 ding zeker; De YPR was overal te vinden (de KL heeft er meer dan 2000 gehad), ook op plaatsen waar ik zelfs niet met mijn Leopard kon komen. Een betrouwbare tank, waar ik zelf veel plezier mee heb gehad.

 

Ik weet zeker dat er nog veel “oud” collega's zullen terug denken aan toen zij op oefening waren Duitsland. Of het nu een tactische oefeningen of een SOB was. Of het nu tijdens een uitzending of de KL- Opendagen was. Of het nu was met een PRI, PRAT, PRMR, PRGWT, PRCO, PRVR of de YPR-806 PRB.

 

Is het moment toch aangekomen om na bijna 40 jaar eerlijke en trouwe dienst afscheid te nemen van “onze” YPR.

 

Met vriendelijke Huzarengroet,

Wmr1 Rutjes

yprweg1

yprweg6
yprweg5