Home 42 BLJ A cie Verslag Oefening Syracuse

PostHeaderIcon Verslag Oefening Syracuse

AddThis Social Bookmark Button

jtac1

Van dinsdag 08 juli tot donderdag 17 juli heeft de Tactical Air Control Party (TACP) ”oefening Syracuse” gedraaid in Amerika. De TACP is het deel van het Fire Support Team dat zich bezighoudt met de inzet van luchtsteun. Deze oefening stond dan ook in het teken van werken met Amerikaanse MQ-9 Reapers en A-10’s.

 

Dinsdagmiddag vloog de TACP naar JFK Airport in New York om daar over te stappen op een vlucht naar Syracuse. Op JFK Airport kwamen we er achter dat de vlucht naar Syracuse was gecancelled in verband met noodweer. Omdat we niet verder konden moesten we noodgedwongen een hotel nemen in New York en hoopten we dat het weer in de omgeving van Syracuse beter zou worden omdat de MQ-9 Reapers en A-10’s anders natuurlijk ook niet zouden vliegen.

 

jtac5

De volgende dag was het weer inderdaad beter en gelukkig bleef het de rest van onze trip ook redelijk tot goed weer. We vlogen door naar Syracuse, haalden de huurauto’s op en na onze spullen te hebben gedropt in onze hotelkamers konden we contact leggen met onze Amerikaanse collega’s die werkzaam zijn op de kazerne in Syracuse. De rest van de dag stond in het teken van het krijgen van briefings, rondleidingen en voorbereidingen treffen voor de komende dagen.

 

Na één nacht in Syracuse te hebben doorgebracht reden we de volgende dag naar Watertown om daar te legeren in hotel nummer 3 in 3 dagen tijd. Watertown was een stuk dichter bij de Range en zelfs dat was nog ongeveer 1 uur rijden. Vanaf dit moment tot we terug zouden vliegen naar Nederland konden we lekker aan de bak.

 

jtac2

De MQ-9 Reaper briefing en rondleiding waren indrukwekkend. Helaas hebben we er niet mee kunnen trainen. Wel konden we 5 dagen lang, 2x per dag met 5 A-10’s trainen. Op deze manier hebben we goed kunnen trainen op deconflictie (het veilig dirigeren van verschillende luchtgebruikers door hetzelfde luchtruim), verschillende technieken waarbij de vliegtuigen hoog en laag vliegen in verband met grond-luchtdreiging en scenario’s met verschillende bewegende elementen op de grond. De TACP heeft de onderlinge samenwerking weer kunnen bijslijpen en perfectioneren. Op een gegeven moment hebben we 2 Tanks aangrepen met 3 A-10’s, waarbij de nummer 1 (Callsign: Banger 40) 2 Rockets afvuurde, de nummer 2 (Callsign: Monster 1) zijn 30mm Gun liet ratelen en de nummer 3 (Callsign Monster 2) VIER 500 ponders afgooide. Na zo’n aanval besef je wel wat een ongelooflijk belangrijk wapen de luchtsteun kan zijn…

 

jtac4

De oefening onderscheidde zich vooral doordat er in de grote oefengebieden in de VS veel minder restricties zijn en er daardoor een stuk realistischer getraind kan worden met zwaardere munitiesoorten. Ook is het belangrijk voor de TACP om te werken met verschillende types gevechtsvliegtuigen van verschillende nationaliteiten, aangezien dit ook de realiteit in de huidige inzetgebieden is. Verder werd er elke dag een face-to-face evaluatie gehouden met de piloten, waardoor de effectiviteit van de training van zowel de TACP als de A10-piloten behoorlijk werd bevorderd.

 

jtac3

Elnt van Santen de Hoog, JTAC