Home SRLJ

Stichting

AddThis Social Bookmark Button

Gebouwen en omgeving Oirschot

AddThis Social Bookmark Button

wachtgebouwoirschot

Regelmatig krijgen wij vragen en verzoekjes van oud LJ'ers die in Oirschot hebben gediend. Ze zijn op zoek naar foto's uit hun tijd, we spreken hier over de jaren 1950-60 en 70, maar daarvan is weinig terug te vinden.
Een van de vragen gaat over de barakken van die tijd, de oude barakken die al lang verdwenen zijn. Wie beschikt er over foto's van deze barakken en wil deze inscannen en aan ons sturen. We nemen die graag op in ons archief.

 

Hans Timmers is op zoek naar foto's van keuken 3.  
Dit was een houten keet buiten het kazerneterrein tegenover de ingang van de Legerplaats Oirschot in de jaren zestig van de vorige eeuw.
Hier konden de militairen na diensttijd een bordje frites met een gebakken ei tegen een schappelijke prijs kopen. De exploitatie was in handen van particulieren.
Wie kan mij aan een foto helpen. Mag zowel een foto van het interieur als van het exterieur zijn.

In 1961 wordt deze houten snackbar gebouwd op de hoek aan de Eindhovensedijk, keuken 3 genoemd, die rood-wit-blauw geschilderd was, maar is in 1971 door brand verwoest.

 

wachtgebouwoirschot2

Mocht iemand hiervan nog foto's bezitten, dan kunt u die sturen naar j.timmers830@chello.nl en info@limburgsejagers.nl . Kijkt u eens in uw oude fotoboek, misschien komt u daar wel een foto tegen die wij zoeken of een foto die een speciale herinnering naar boven brengt en die u wil delen met andere LJ'ers. Via de website van het Regiment Limburgse Jagers is dit altijd mogelijk. Wij zijn er niet alleen om de huidige tijd te verslaan, maar de geschiedenis van ons Regiment wordt op deze manier ook bewaard.

 
 

Lourdes 1960

AddThis Social Bookmark Button

lourdes1960-1

De week na Pinksteren was in Den Bosch de bevordering van onze lichting tot sergeant, maar daar wij met enkele van onze groep naar Lourdes afreisde kregen wij de sergeantstrepen al mee naar huis om die thuis te laten opnaaien. In de trein, de reis duurde bijna 24 uur, werden wij bevorderd tot onderofficier. Die bevordering stelde ook niets voor omdat het alleen maar omgeroepen werd in de trein en de reisleiding ons kwam feliciteren met de bevordering.

  

lourdes1960-5

Wij waren middags vanuit Roosendaal vertrokken met een heel lange trein met het maximale aantal wagons. In Nederland hadden we een dieselloc ervoor tot over de Belgische grens, waar deze vervangen werd door twee zware stoomlocs, die ons met moeite door België sleurde. In Frankrijk kwam een eletroloc ervoor die wat meer capaciteit en ook wat meer vaart er in zette.

 

 

Lees meer...

 

Station Godenstedt BRD

AddThis Social Bookmark Button

godenstedt5

Wederom een aantal foto's van onze maquette bouwer, oud TSp AMX gewondentransport Piet Versteeg. Op basis van foto's van Kees Meijer, heeft Piet het station Godenstedt, achter de kazerne in Seedorf nagebouwd. Met de redelijk vaste maten  van de deuren kon hij het gebouw op schaal nabouwen. Gelukkig was er een kleuren foto beschikbaar.

 

 

 

godenstedt6

In de begin jaren vertrok hier de verlofgangerstrein naar Nederland. Later was het spoorcomplex voor de treinen naar en van de oefengebieden en schietterreinen. Piet heeft langzamerhand Seedorf op Madurodam grootte vervaardigd, mogelijk kan hij bij een eerstvolgende Phaffdag of reünie in Oirschot dit met het gebouw van de Stafstaf Verzorgingscompagnie dat in bruikleen is bij onze Historische verzameling, voor zo’n dag tentoonstellen.

 

 

 

godenstedt1

godenstedt2
godenstedt4
godenstedt3

 

Lofwaardig hebben zij gestreden in Maastricht

AddThis Social Bookmark Button

pantserbuks

Ook in Maastricht hebben op 10  mei 1940, nu 74 jaar geleden leden van een onzer stamregimenten, namelijk het 13e Regiment Infanterie zich lofwaardig opgesteld en de ingevallen Duitse eenheden bestreden. Een opmerkelijke strijd speelde zich af in het centrum van Maastricht in het stadsdeel Wijck op de rechter oever van de Maas, in de Hoogbrugstraat.

Daar waren in de straten barricaden met opstellingen van het 13e Grensbataljon. In de Hoogbrugstraat had  een groep onder commando van sergeant Logister de beschikking naast de zware mitrailleur over een zgn geweer tegen pantser, een “pantserbuks” van het Zwitserse wapenbedrijf SOLOTHURN. Het was een van de weinige pantserbuksen die Nederland in 1939 had besteld die nog was afgeleverd. Duitsland hield de doorvoer van meer wapens tegen. Dat de Duitsers in feite gelijk hadden om die wapens niet door te voeren bleek in de Hoogbrugstraat in die vroege uren van 10 mei 1940, eerste Pinksterdag. Want de schutter soldaat Rietveld schoot raak.


maastricht1940

Er kwam een pantserwagen de Hoogbrugstraat in en daar heb ik op geschoten. Het eerste schot was raak. Er kwam een tweede pantserwagen. We, Plusje en ik schoten weer raak. Beide wagens staakten het vuren. Een derde pantserwagen kwam achter de twee anderen aan. Toen heb ik opnieuw geschoten en volgens mij heb ik die derde wapen ook geraakt , want hij is niet meer van zijn plaats geweest. Door de vijandelijke schoten werd de naast mij opgestelde zware mitrailleur buiten gevecht gesteld. De projectielen gingen dwars door de zandzakken heen. Mijn helper, Plusje, kreeg een schampschot op zijn helm, waardoor hij een meter of tien achteruit werd geslingerd. Ik ben als laatste vertrokken. Toen was de Duitse infanterie aan weerszijden van de straat al op een meter of tien genaderd.


En nu na 74 jaar kunnen we dit succesvolle bijzondere wapen, het geweer tegen pantser, daadwerkelijk tonen in onze Historische verzameling in Weert. Het is een van de twee exemplaren die nog in Nederland zijn. Een hommage aan de verdedigers van de Hoogbrugstraat die allen het vege lijf wisten te redden door met een bootje de linkeroever van de Maas te bereiken.

 

Lofwaardig hebben zij gestreden

AddThis Social Bookmark Button

depotcie-2

Lofwaardig hebben zij gestreden op 10 mei 1940, de rekruten van de 22e  Depotcompagnie  Bewakingstroepen.
Nog maar drie maanden in dienst, nauwelijks een schot gelost, kreeg de 22e Depotcompagnie onder commando van kapitein Boot op 3 mei 1940 de opdracht het hulpvliegveld Ockenburg te gaan bewaken. Dit hulpvliegveld gelegen aan de zuidrand van Den Haag ter hoogte van Kijkduin, werd tot dan bewaakt door twee secties zware mitrailleurs van het Regiment Grenadiers.


In de nacht van 9 op 10  mei waren allen paraat. Er waren vreemde lichtsignalen waargenomen in de bosschages rondom het vliegveld. Naar later bleek van een medestander of standers van de Duitse invallers. Die waren er bij dag aanbreken gedropt, voor onze krijgsmacht iets onbekends, parachutisten. Zij belaagden de compagnie en het vliegveld.
Een viertal Nederlandse vliegtuigen die van vliegveld  Ypenburg opgestegen waren en het gevecht  met Duits jagers aangegaan waren, landen door een tekort aan brandstof op de grasbaan van Ockenburg. Ze werden gelijk bestookt door Duitse jagers. Kort daarna landen 18 transport toestellen waaruit Duitse infanteristen stroomden. In korte tijd stonden of lagen wel 200 Duitsers op het vliegveld. De druk op de onervaren bewakers van de depotcompagnie werd te groot. Men moest zware verliezen incasseren, de compagniescommandant werd tweemaal getroffen en overleed.


De Duitsers wisten het vliegveld te veroveren, doch het was door de schots en scheef gelande vliegtuigen onbruikbaar voor verdere aanvoer van troepen.
Dit is een zeer korte schets van een compagnie van 96 man van een van onze stamregimenten, waarvan in een enkel uur er 24 sneuvelden en 18 gewond raakten. Door hun lofwaardige strijd boden zij de bataljons van de regimenten Grenadiers en Jagers de mogelijkheid het vliegveld op de Duitsers te heroveren.


depotcie-1

Wij gedenken hen op deze 4e mei voor hun inzet  voor ons land . Hun namen staan op een plaquette op een van de resterende gebouwen van het voormalige vliegveld Ockenburg .

 
Zie voor detailinformatie op  www.vliegveld-ockenburg.net

 
Meer artikelen...