Home SRLJ Nieuws Flitsen van een leven

Flitsen van een leven

AddThis Social Bookmark Button

Titel: Flitsen van een leven.

Auteur: Charles Peter Drievoet

schrijver Lkol bd Drievoet was Luitenant bij de BCie van 42 BLJ in de periode 1971-1974

Samenvatting boek.

Een reis in de tijd, door een terugblik op een boeiend leven. Men krijgt als generatiegenoot de ene Aha-erlebnis na de andere.

De jongere generatie zal verbaasd zijn hoe men zich vroeger, zonder de elektronische hulpmiddelen van nu, toch vermaakte. Hoe was het leven van een cadet?

Wat is het volgende avontuur; een vaarpatrouille op de Marowijnerivier? Waarnemen in een door oorlogen verscheurd Beiroet? Een looppatrouille door het Surinaamse oerwoud? Hamsteren tijdens de Koude Oorlog? Oefening BIG FERRO? Vredes operaties? Verhalen geschreven in een vlotte schrijfstijl en met een behoorlijke dosis humor, waardoor het biografische een bijzaak wordt.

Charles Peter Drievoet (1947, Palembang) repatrieert 1950 met zijn ouders naar Nederland. In Den Haag volgt hij zijn schoolopleiding en komt per toeval op de Koninklijke Militaire Academie. Als officier dient hij bij de Koninklijke Landmacht, vervult functies op internationale staven en wordt uitgezonden naar het Midden-Oosten, Bosnië en Kosovo. In 2003 wordt hij postactief en begint zijn avonturen op papier te zetten. Auteur is getrouwd, heeft drie kinderen en woont in Duitsland.
Twee stukjes uit het boek van mijn tijd bij de B-Cie 42 BLJ (augustus 1971 – juli 1974):
“Allesbehalve vijfde categorie waren onze monteurs. Hoe deze mannen met hun gesleutel de behoorlijk verouderde AMXen rijdende hielden, was ongelooflijk. Zo hadden we een korporaal technisch specialist die met gesloten ogen, luisterend naar het motorgeluid, precies kon analyseren waar het defect zich bevond. Bovendien had hij, zoals vele andere monteurs die bij de compagnie dienden of hadden gediend, gouden handjes. Zij hebben er in belangrijke mate toe bijgedragen dat de B-cie op iedere oefening 12, 13 of het maximale aantal van 14 voertuigen kon meenemen. Maar ook de chauffeurs maakten de hoge inzetbaarheid mogelijk. Niet alleen door het zogenaamde eerste echelons onderhoud goed uit te voeren maar ook door hun geweldige rijkunst. Een
AMX chauffeur heeft geen stuur om wendingen te maken, maar een linker - en een rechter stick die zich op kniehoogte links en rechts van zijn zitplaats bevinden. Zoals ‘Schumi’ zijn Ferrari met vingerspitsengevoel bestuurde, zo speelden onze chauffeurs met de sticks.“

“Op de derde dag van de eerste oefenweek (BIG FERRO) maakte Team Delta wederom een belangrijke sleutelfiguur van de vijand krijgsgevangen. Een Belgische kapitein, verbindingsofficier van het bataljon waartegen ik vocht! Ook zijn stafkaart en paperassen werden buitgemaakt en per ordonnans naar onze bataljonscommandopost gestuurd. De kapitein, die baalde als een stekker, heb ik uit medelijden laten gaan. Maar het frituurvet en de patattekes waren door mijn mannen uit zijn jeep gehaald en geconfisqueerd. De reden daarvan was eenvoudig; ik had alles om het gevecht aan te gaan, maar een foerier had ik niet en ook de

ritselkisten stonden bijna leeg. Dat ik ook geen plaatsvervanger en compagnies sergeant-majoor had noch beschikte over een compagnies-onderhoudsgroep (ik had wel een monteur meegekregen), was nog te overzien. Maar voeding en vooral koffie houdt de mannen actief.”

ISBN: 978-94-6089-263-9. Prijs: €17,95. Uitgever: Boekscout.nl. (dit boek kan ook besteld worden bij iedere Nederlandse boekwinkel)